זאת הסיבה שגרסת ליבה 5.5 של וורדפרס שברה את האתר שלי

וורדפרס 5.5 באג

הנושא הבא הוא סופר נישתי אבל מכיוון שהוא כל כך השפיע עלי לתקופה ארוכה מאוד החלטתי לתת לו מקום בבלוג, בתקווה שאולי המידע החשוב שאני למדתי וגיליתי בזמן האחרון יעזור אולי למישהו נוסף שמתמודד עם אותה הבעיה המעצבנת הזאת.

כמו שאתם בטח יודעים וורדפרס זאת פלטפורמה נהדרת לניהול ובניה של אתרי אינטרנט, יש לה המון יתרונות (שלא ניכנס אליהם בפוסט הזה) אבל יש לה גם כמה חסרונות, כמו לדוגמה העובדה שמדי תקופה משחררים עדכוני גרסת ליבה של וורדפרס, אשר יכולים להשפיע לעיתים בצורה דרמטית על האתר שלכם.

עדכוני גרסת ליבה של וורדפרס לרוב מכילים שיפורים/שדרוגים/תיקונים משמעותיים אשר יכולים להגן על האתר שלכם ובתכלס חשובים מאוד עבור האתר שלכם בין היתר על מנת להימנע מחשיפה פוטנציאלית לפריצה והתשלטות של האתר על ידי האקרים. אך עם כל הרצון להיות עם הגרסה העדכנית ביותר של וורדפרס לעיתים עדיף להמתין שבעלי אתרים אחרים יתקינו את הגרסה ונלמד מהם האם יש בעיות או יותר נכון באגים משמעותיים בגרסה החדשה ששחררו, כמו לדוגמה מצב שהיה בעדכון גרסה 5.5 של וורדפרס שהשפיע עלי לפני שנה ומשהו ללא ידיעתי.

הסיפור שהיה בגרסה הזאת הלך ככה, וורדפרס שחררו את הגרסה החדשה דאז 5.5 ואני התקנתי אותה על אחד האתרים הכי חשובים שלי לפני שבדקתי וקראתי ביקורות גולשים על עדכון הגרסה, ובדיעבד זאת היתה טעות גדולה.

וורדפרס 5.5 באג
Credit: Pixabay

עשרות אלפי אתרי אינטרנט הושפעו לרעה מהעדכון הזה מפני שוורדפרס 5.5 יצא לדרך ללא ספריית ג'אווה סקריפט חשובה שנקראת jQuery Migrate . למי שלא יודע בכלל על מה מדובר ומה הכוונה אז בגדול תדעו שכל אתר וורדפרס משתמש בג'אווה סקריפט, שזאת שפת קוד שמכניסה את הפונקציונליות לרכיבים באתר שלכם.

ההשפעה בתכלס על כל אתר היתה קצת שונה מכיוון שהיא קשורה מאוד לתוספים אשר מותקנים לו באתר ו/או לתבנית אשר הוא משתמש, בגדול תוספים/תבניות ישנות הושפעו יותר מהבאג הזה, אצלי לדוגמה זה השפיע על חלקים שלמים במערכת ניהול של וורדפרס שלפתע לא היה ניתן להשתמש בהם. בקיצור אסון עבור בעל אתר שמשתמש על בסיס קבוע באתר.

במקרה שלי לא הבנתי בתחילה מדוע הבעיה הזאת מתרחשת בשדרוג הגרסה והתקנתי תוסף שמאפשר לעשות רול-בק לגרסת וורדפרס קודמת, ברגע שעשיתי את זה כל הפונקציונליות שלא עבדה לי באתר הסתדרה, אבל נשארתי עם גרסה לא עדכנית של וורדפרס במשך תקופה, וכל הזמן קיננה לי בראש המחשבה שיכול מאוד להיות שיום בהיר אחד יפרצו לי לאתר במידה ואני אזניח את הנושא (שוב, מדובר באתר גדול שמכניס הרבה כסף בכל חודש). בנוסף בכל פעם שניסיתי להתקין גרסה חדשה מתקדמת יותר מ-5.5 הבעיה של הפונקציונליות היתה חוזרת על עצמה וכך נשארתי תקועה על גרסת וורדפרס ישנה במשך שנה, עד שיום אחד החלטתי לחקור את הנושא לעומק וגיליתי על הבאג הארור הזה של 5.5 וככל שקראתי הבנתי שזה בדיוק מה שאני חווה מאז העדכון של 5.5.

לשמחתי גיליתי שיש פתרון יחסית פשוט!

דבר ראשון במידה ואתם חווים גם בעיה כזאת כמו שאני מתאר בפוסט, אני ממליץ לכם בחום לפני שאתם ממשיכים לפתרון לבצע גיבוי מלא לאתר שלכם, אתם יכולים לעשות את זה באמצעות תוספים שונים של וורדפרס ו/או ניתן לפנות אל חברת השרתים שלכם ולבדוק איתה מתי הם מבצעים גיבוי לאתר והאם מדובר בגיבוי מלא. לאחר שעשיתם גיבוי או דאגתם שיעשו עבורכם גיבוי, עליכם לעדכן את כל התוספים שיש לכם באתר, במידה ויש תוספים שלא ניתן לעדכן אותם תשקלו בחום לוותר עליהם ו/או להחליף אותם בתוספים אחרים שיש להם עדכונים וביקורות טובות של גולשים, תוסף לא מעודכן הוא סיכון אבטחה גדול באתר וורדפרס.

וורדפרס שחררו תוסף שיוצר מחדש את אותה ספריית ג'אווה סקריפט שנמחקה בעדכון גרסה 5.5 (jQuery Migrate) והתוסף הזה מחזיר את הפונקציונליות שנעלמה לאתרי אינטרנט אחרי העדכון. אם אתם חווים ירידה בפונקציונליות של האתר ואתם רואים שיש שגיאות JavaScript כשאתם נכנסים ל-Chrome developer console ובנוסף התבנית שלכם או התוספים שיש לכם באתר הם יחסית ישנים אז סביר להניח שהתקנת התוסף הזה תעזור לכם להחזיר את הפונקציונליות שנעלמה אחרי עדכון הגרסה.

שם התוסף הוא >> Enable jQuery Migrate Helper ואתם יכולים למצוא אותו במחסן התוספים המורשים של וורדפרס, ניתן להגיע אליו ולהוריד אותו גם מכאן :

https://wordpress.org/plugins/enable-jquery-migrate-helper

לאחר ההתקנה שלו תוודאו שכל התוספים שלכם מעודכנים ותבצעו שוב את שדרוג גרסת הליבה העדכנית ביותר של וורדפרס. לאחר העדכון סביר להניח שלא תצטרכו כבר את התוסף של Enable jQuery Migrate Helper ותוכלו להסיר אותו.

אני ממש מקווה שעזרתי למישהו עם האינפורמציה הזאת, לי לקח חודשים רבים עד שהבנתי את מקור הבעיה, ופשוט נאלצתי לחיות איתה, דבר שדיי הטריף אותי ולכן הרגשתי שאני חייב לשתף אתכם ולכתוב על זה, בתקווה שזה יעזור למישהו.

לסיום כמה טיפים חשובים שלמדתי בדרך הקשה

  1. -תמיד תקראו מה כוללת הגרסה של וורדפרס ותחפשו כתבות עם ביקורות גולשים על הגרסה החדשה. אל תמהרו להתקין את הגרסה ראשונים. תנו לאנשים אחרים להיות שפני הניסיונות וללמוד מהניסיון שלהם.
  2. -לפני שאתם מבצעים עדכון תמיד תוודאו שיש לכם גיבוי מלא של האתר
  3. -זה חשוב מאוד לשמור על תבנית עדכנית ותוספים עדכניים על מנת למנוע בעיות מסוג זה ו/או בעיות אבטחה שיכולות לחשוף אתכם לפריצה פוטנציאלית.

באמצעות Search Engine Journal

דורי הרטמן הוא בלוגר מקצועי שמסקר בעיקר תחומי דיגיטל, טכנולוגיה, צרכנות ופנאי מעל חמש שנים. לאחר לימודיו במכללה למנהל בתחום של מנהל עסקים וראיית חשבון, דורי החליט לשנות כיוון לכתיבת מאמרים מקצועיים בתחומים הללו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back To Top